Followers

Tuesday, November 13, 2012

JAGA JANDA


Assalamualaikum semua, penulis kembali setelah sekian lama menyepi. Tidaklah sekian mana pun, tapi hampir sebulan jugalah penulis tinggalkan ruangan blog ini. Sibuk dengan aktiviti di Jakarta. Ini pun baru sahaja selesai dengan WEST JAVA MALAYSIAN GAMES 2012. Jakarta tuan rumah, maka KUJ dan PKPMI-CJ (Kelab Umno Jakarta dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia Indonesia – Cawangan Jakarta) antara yang sibuk mengelilingi kota Jakarta pada 10 dan 11 November yang lalu. Back to topic. Ok, penulisan kali ini berkenaan dengan KEUNIKAN yang mungkin tidak terdapat di tempat lain, tetapi ada di Jakarta. Sekali pandang akan buat kita tertanya-tanya, tetapi selepas dah faham, maka ada yang buat kita gelak, kadang kala terpaksa pula dengan POKERFACE. Apakah itu?

JAGA JANDA

Sebenarnya masa itu dalam perjalanan menuju pulang ke Jakarta dari Bandung. Melawat sahabat-sahabat yang sedang menuntut di UNPAD (Universitas Padjadjaran). Ketika dalam bas, orangnya terlalu ramai, walaupun bas itu adalah bas ekspres. Kalau di Malaysia, kita kena beli tiket dahulu, tapi kalau di sini, system itu tidak ada. Bas akan kutip sesiapa sahaja yang tahan bas itu walaupun berada di highway. Dahsyat tak dahsyat. Plus, selagi bas itu tidak penuh, selagi itu diisi macam sardine. Bayangkan, penulis terpaksa berdiri dari Bandung ke Jakarta yang perjalanannya mengambil masa 2 jam 30 minit. Sedang penulis berdiri menahan kaki yang tengah lenguh, tiba-tiba penulis terpandang sesuatu. Sebuah papan tanda kecil yang disangkutkan di belakang sebuah lori, perkataan “JAGA JANDA” terpapar di papan tersebut. Tertanya-tanya penulis, apakah sebenarnya JAGA JANDA itu? Selepas diamati, barulah penulis faham JAGA JANDA itu adalah JAGA JARAK ANDA. SEE! This is what other countries don’t have. Singkatan kata yang “over” sampai kadang-kadang susah nak diterima akal.

BUTEKI


“Seorang anak BALITA datang bertemu dokter di sebuah PUSKESMAS yang jauh di desa…” Jenuh penulis amati apakah maksud perkataan-perkataan tersebut tatkala berlangsungnya PBL di kampus. Selepas habis membaca kasus, penulis bertanya kepada dosen (lecturer) maksud perkataan-perkataan tersebut. Dosen tersenyum lalu menjawab, “BALITA itu BAWAH LIMA TAHUN, PUSKESMAS itu PUSAT KESEHATAN MASYARAKAT…” Haha, kalau nak diikutkan hati, nak penulis gelak dalam kelas itu, tapi takut orang kata kita tak hormat bahasa orang sini pula, jadinya penulis diamkan aja. Bukan itu sahaja, penulis terbaca perkataan-perkataan ini di dalam modul – BUMIL dan BUTEKI. Sekali lagi, sifat ingin tahu membuak-buak. BUTEKI? BUMIL? What the heck are these? Selepas bertanya dengan pelajar tempatan, barulah penulis faham. BUMIL itu IBU HAMIL, BUTEKI pula IBU yang MENETEKI. Tak faham? Haha. Perlahan-perlahan, baca lah berulang kali.  Tiba-tiba penulis teringat akan seorang sahabat penulis yang ada di RCSI, Ireland. Pernah kami ke Jakarta dahulu selepas tamat A-Level. Sedang kami sibuk menggelakkan istilah-istilah yang dipendekkan ini, kami terlintas di hadapan sebuah taman burung atau di sini dikenali sebagai DUNIA BURUNG. Tidak terlintas di fikiran, tetapi kalaulah diringkaskan perkataan DUNIA BURUNG ini, rasanya jadi apa ya? Haha.. Tekalah-tekalah!!

Hari tu penulis dengan kawan-kawan tidur di DUBES. Ha, cuba teka DUBES tu apa? Hehe..

MARIA ELENA

Antara Vlogger favourite penulis. Penulis sangat suka menonton semua video MARIA ELENA. Video yang kelakar, but full of messages. Kalau sesiapa yang view videos Maria from the positive sides, serious banyak yang boleh diambil sebagai pengajaran. Tengah penulis menelaah video-video Maria baru-baru ni, penulis terjumpa yang ini.



KAN? Penulis nak quote ayat dia. To all of you who have haters, you have to realize why you have haters first, there is probably something wrong with you or probably they are just trolling. You don’t have to take it seriously, don’t take it personally, but you can learn something from them, because sometimes they have valid points, they do. We just have to break down all that ego and listen, and really grab what they are trying to say, because its true most of the time.”

WOOOOO! Applause to MARIA! Yea, it’s true. Sometimes, out of nowhere, there will be someone or a bunch of people who really can’t accept us just the way we are. Penulis kadang-kadang rimas, pelik, tertanya-tanya pun ada. Tapi lepas fikir-fikir, buatlah baik macam mana pun, akan ada orang yang tidak suka. Itulah manusia. Macam apa yang Maria kata, kalau ada yang kita boleh belajar daripada mereka, take the chance, put down the ego. Kalau apa yang dorang sembangkan tu melalut semata-mata, ignore, don’t waste our time dealing with those kind of people. They are slowing us down, they want to see us crumble! Wake up wake up, push them aside, and let the path in front of you leads you to whoever or whatever you wanna be. Just always remember, everything happen with reasons. Allah kata jadi, maka jadilah, and Allah knows whats best for us. (Yang kadang-kadang kita ingat baik untuk kita, tapi sebenarnya tidak, and begitu juga sebaliknya.)

I do have haters as well. Terima je kehadiran mereka, because mereka lah secara tidak langsung mengubah kita menjadi lebih baik.

Jangan ingat haters tu jenis yang jahat, yang suka bawa mulut je. Tengok kiri kanan, kadang-kadang yang baik pun ada niat lain. HUSNUZON! BETUL! Tapi put a firewall inside of you, so that if anything happens, you are well prepared. Don’t trust people so easily, trust urself more, trust in Allah, because He is the only one who will not let you down, EVER.

AKHIR KATA

Itu sahaja buat pembaca untuk kali ini. Renungkanlah, mana baik dan mana yang buruk. Kadang kala kita tidak sedar akan kesilapan kita, cuba lah insafi diri, rendahkanlah diri anda, janganlah terlalu ego, merasakan diri kita yang terbaik.

Sahabat penulis bercerita kepada penulis. Ada seseorang yang dijanjikan syurga bukan kerana amalannya, tetapi kerana Allah kasihankannya. Maka dia berkata, tidak cukupkan aku beribadah selama ini? Maka dijawab pertanyaannya, ibadahmu, walaupun sepanjang kehidupanmu, tidak akan cukup besar jika dibandingkan dengan nikmat mata yang Allah beri.

MATA yang KECIL itu pun, terlalu besar jika dibandingkan dengan ibadah kita sepanjang hidup. Besar tak besar pemberian Allah. Allah lah yang paling hebat. Kalau ibadah sepanjang hidup pun tak standing dengan nikmat sebiji MATA, apatah lagi ibadah nak tak nak yang kebanyakan kita amalkan? Ye idak?
ASSALAMUALAIKUM semua.. J

4 comments:

nazzrin ismail said...

Assalamualaikum.
Nice post. DUBU stand for Dunia Burung. Funny rite. So keep it up and be strong.

Solihin Mahadi said...

Sep sep. maria elena is awesome ! hehe

Shazwan Sazali said...

Sure ke DUBU? Hahaha.. okok.. yup, go maria! ;-)

nazzrin ismail said...

Bukan korang ke yang cakap DUBU! haha.