Followers

Saturday, February 11, 2012

Permulaan Februari

12/2/2012.. Jam menunjukkan waktu sudah hampir tengah hari.. Sinaran pancaran matahari terang menyinari bumi Allah ini.. Apabila aku merenung ke luar jendela, bibirku terukir senyuman memikirkan kejadian yang sudah berlalu sepanjang minggu lepas.. Tidak keterlaluan utk aku nyatakan bahawa minggu lepas merupakan minggu yang tidak beberapa baik buat diriku ini, namun bak kata ustaz ridha, try to think the positive side of it, n so i did.. Yea, wlupun bnyk peristiwa yang tidak ku inginkan berlaku, namun semua itu ujian utk aku mendekatkan diri kepadaNya.. Allah yang satu yang mungkin menduga aku utk aku trus mengingatiNya.. Jujur kata, mengingati Allah ada walau apa sahaja yang berlaku, benar2 mampu menenangkan diri yang mudah goyah dan rapuh apabila dilanda tragedi mahupun masalah, lagi2 yang melibatkan hati dan perasaan..

Sejak semester 3 lagi, Alumni iProkhas (ALiS) telah pun merancang utk mengadakan satu event yang besar iaitu THE GIFT (Greatness in Fatihah).. Sepanjang proses menyiapkan event ini, msing2 menemukan masalah yang cuba mematahkan semngt utk trus berjuang.. Aku tidak terkecuali apabila turut mengalami beberapa msalah yang membuat aku berasa penat utk meneruskan tugasan yang telah diberi.. Namun, memikirkan bahawa semua ini adalah utk mendekatkan diri kepadaNya, aku teruskan apa yang telah aku mulakan.. Awalnya dlm perbincangan, aku ditugaskan utk menyiapkan dua video, namun setelah salah satu video aku siapkan, aku ditugaskan pula utk sediakan 3 lagi video.. Aku sahut tanggungjawab yang diamanahkan.. Aku pulang ke rumah utk mencari bahan dan dibawa semula ke INTEC dalam bentuk software yang diSAVEkan dalm pendrive.. Malangnya, apabila smpai ke INTEC, aku lalai dan telah tidak sengaja menghilangkan pendrive itu.. Hilang semuanya.. Namun, aku cekalkan hati utk mencari semula bahan2 tersebut dan cuba utk menyiapkan satu lagi video.. Malang sekali lagi, video yang aku siapkan pada malam hari, esknya CRASH dan tidak boleh utk dibuka.. Aku tabahkan hati utk meminta tolong sahabat aku, AYIE utk membantu aku menyiapkan video2 tersebut.. Keesokan harinya, pendrive AYIE pula hilg dan terpksa menyiapkan semula video2 td.. ALLAH, sudahlah aku punya test bio yg perlu hadapi minggu lepas, utk menyiapkan video2 tersebut dlm wktu yg ditetapkan, aku abaikan test bio, dgn hrpn aku mampu utk menjwb test tersbut tnpa sbrg mslh.. Begitulah serba sedikit yang terjd sebelum bermulanya THE GIFT.. AFIQAH ZULKEPLI memberitahu aku, perkara yang baik itu, jalannya mungkin berliku, namun penamatnya indah, dan itu aku tanamkan dlm diri aku.. Kalau aku lakukan semua ini kerana Allahm, tidak perlu aku mengeluh kerana semuanya ad hikmah yang tersembunyi, mgkn bkn skrg, tp lmbt laun, kita akan tahu ketentuan yang telah ditetapkanNya.. InsyaAllah..
Berkenaan ALIS CREW, gembira dpt mengenali kalian semua.. Sungguh, aku berasa sgt terharu apabila dpt bekerja dengan kalian, suka dan duka diharungi bersama, apatah lagi dengan sokongan, diserikan pula dengan gelak tawa yang menybbkn ukhuwah yang terjalin semakin utuh.. Anda semua antara hadiah yang Allah kurniakan kepadaku.. Sedikit sbnyk, perjlnn hidupku menjadi semakin terang dengan chaya yang Allah beri melalui kehadiran anda.. dengan jayanya THE GIFT smlm, aku sedar, kalian lah yang terbaik.. Moga Allah meredhai kerja kita semua, dengan msing2 berjuang di jalanNya agar semuanya dirahmati.. InsyaAllah..

ORBIC! Akhirnya jawatan aku diserahkan.. Sungguh gembira dengan perkembgn ORBIC yang selama ini cume kelab yang kecil dan akhirnya berjaya transform utk menjd salah sebuah kelab yang dikenali rmai.. Projek2 besar sprti BAKTI (Bhas kepimpinan) dan IMP (minggu persatuan) bakal terus menjd aktiviti tahunan ORBIC.. Duit kelab pula, sewaktu aku memegang mandat, tabung hny diisi dengan habuk dan debu, namun pada penghujung tugasan aku dan rakan2 seangkatan ku yang lain, duit kelab kini mencecah rm1000.. terima kepada sume yang telah bertungkus lumus menaikkan kredibiliti ORBIC.. Makan malam pada Jumaat lepas sgt memberi kenangan kepadaku.. Mengalir air mataku mengenangkan pahit manis dlm mengendalikan kelab ini, namun memori yang tercalit akn trus bersemadi di minda sekaling selagi hayat dikandung badan.. InsyaAllah.. Kepada MT lama, U GUYS R THE BEST.. NICE WORKING WITH ALL OF YA.. kepada MT baru, teruskan usaha utk menjadi ORBIC the best club in INTEC.. InsyaAllah.. :-)
Dengan kesibukan aku sepanjang minggu, aku hmpir mengabaikan sahabat2 aku yang selama ini selalu bersama dengan ku.. Antaranya NOORAIDA.. Soalan yang diajukan melalui SMS, pertanyaan yang dikemukan melalui pertemuan, aku hny sediakan jwpn yang ringkas, seolah2 aku tidak menghiraukan dia.. Namun, dia tidak memberitahu aku apa yang dirasainya.. Cuba utk menyimpan perasaan sakit hati itu.. Cumenya, setelah sekian lama, aku sendiri dapat merasakan bahawa there is sumthing not rite sumwhere.. N so, aku tny kpd die.. awlnya hny berkata tiada apa2, namun setelah ditny sekali lagi, dia memberitahu aku perkara sebenar.. Katanya, aku sering mencuba utk melakukan setiap perkara dalam satu masa yg sama, wlupun aku tahu aku tidak mampu.. Dengan itu, aku hny memberi harapan pd org lain, akhirnya, hrpn itu trus menjd hrpn.. Niat aku cuba utk melakukan semua perkara dengan jayanya, dan sukar utk aku berkata "TIDAK" pada pertolongan dan perlawaan org lain.. Cume mgkn kdg kala, tidak semua perkara dpt aku selesaikan dalam satu masa yg sama, namun niat di hati adalah utk melakukan semuanya... tapi betul apa yang AIDA katakan, kdg kala, perlu aku kata NO pada sesetgh prkara, supaya tidak memberi hrpn pd org lain.. TQ sbb menegur, akn ku cuba utk membetulkan mana2 yang perlu.. Jikalau perubahan itu perlu demi kebaikan semua, apa salahnya klu aku cuba utk berubah, kn? :-)

Kisah seterusnya adalah berkenaan sahabat terbaikku.. Allah, diduga sekali lagi.. Pernah sekali aku bertny kpdnya, adakah aku sering memaksa dalam persahabatan ini.. Jawapan yang diberikan adalah 'kadang-kadang'.. Jujur kate, aku tidak menyangkakan jwpn itu, kerana aku sendiri tidak suke dipksa, apatah lagi klu memaksa.. Namun mgkn ad tindakanku yang tidak disengajakan sehingga menyebabkan sahabatku ini berasa rimas sedikit.. Allah, bantulah aku dlm proses perubahan ini.. Setelah sekian lama berfkir, aku rasa ad perlunya sesetgh perkara aku cube utk tidak suarakan.. Aku tidak mahu dilabel memaksa lagi, aku sygkan pershabtan ini, dan aku tidak mahu hny dengan ini, persahabatan itu menjadi lemah dek syaitan yang sering menghasut.. Aku cube berbicara dengan Aiman Firdaus berkenaan hal ini.. Aiman, sering memberi kata2 yang membuat aku trus kuat utk ke hadapan.. Mungkin sudah die tahu perilaku aku yang sering memikirkan perkara2 sebgini.. Dia cube utk kembali menaikkan semangat aku, n jujur kata, aku berterima kasih, sgt berterima kasih kepada dirinya.. Cantik susunan ALLAH SWT utk hambaNya.. Dia tidak memberiku cahaya matahari, malah hujan yang bersahut, namun semuanya kerana utk menghadiahkan pelangi pada akhirnya.. Setiap yang berlaku itu pasti ad penyelesaiannya.. WAHAI AIMAN FIRDAUS, senyuman terukir mengenang kehadiranmu dalam hidup ini.. Terima kasih atas kehadiran kamu, cumenya, bila nk balik ni? lama dah tggu ni.. hehe.. AISAR AHMAD, minggu ini, anda telah bnyk menceriakan hari2 aku.. Dengan perhatian yang ditunjukkan, aku menjd sgt terharu.. Bantuan, sokongan, wlupun pada org lain, ianya tidak seberapa, namun pada aku, AISAR AHMAD, tnpa anda, minggu ini akan menjdi semakin sugul.. Jujur, terima kasih.. Kini aku semakin sedar, persahabatan yang terjalin ini amat manis rasanya.. Kamu antara yang paling baik yg pernah aku temukan.. Berbalik semula kpd sahabat terbaikku, perlu lah kirenya aku menjaga persahabatn ini dengan caraku sendiri, aku akan cube sebaik mgkn agar permulaan persahabatan ini tiada akhirnya, insyaAllah ke syurga firdaus.. Cumenye, beri aku peluang utk berubah, juga beri aku kesempatan utk mendgr luahan hati kamu agar aku tahu apa yang perlu dibetulkan.. U hav become part of my life, if u r not there, part of my life will be missing.. Allah knows how much i care for my frens, especially this one, thats y Allah grant me with ur presence.. For me, life is not always about being alone, but its about living together, complete others life for the sake of Allah.. Bersendirian aku kdg kala cume utk muhasabah diri, memberi kamu peluang utk bernafas, peluang utk melakukan perkara yang kamu, walaupun kdg kala perit utk aku merasai semua ini, namun jika ianya perlu utk persahabatan ini, aku rela berkorban..

Akhir kalam, memetik kata2 pengarah projek THE GIFT, ALIF FAISAL, rakan itu mudah utk dicari, namun sahabat sejati itu tidak dtg selalu.. Persahabatan bukanlah sesuatu yang boleh dipndg enteng, jagalah persahabatan itu sebaik mungkin.. Sekarang mungkin kita tidak sedar akan kehadiran sahabat2 kita di sekeliling, namun satu hari nnt, apabila mereka sudah tiada, kehilangan akan terasa.. selaga rintihan dan kekecewaan sewaktu itu mungkin sudah tiada maknanya.. Inilah aku yang pelajari sepanjang minggu ini.. TQ sume ats sokongan dan nasihat, doakan agar aku terus berjuang di jalan Allah, smbil terus berubah utk kebaikan semua.. InsyaAllah.. Sekian sahaja coretan kali ini, smpai kita ketemu lagi.. Assalamualaikum. :-)

No comments: