Followers

Saturday, March 30, 2013

OWH MY SMART PHONE!


“Chong, jom lepak jom, aku rasa dah lama kita tak jumpa, ada banyak benda nak diborakkan ni,”

“Boleh je, pukul berapa tu man?”

“Dalam masa sejam, aku tunggu kau kat Coffee Bean KLCC, amacam? Ok?”

“Beres man…”

-Di Coffee Bean KLCC-

“Wah, lawa phone baru kau man, baru beli ke?”

“Haha, mana ada lawa. Biasa-biasa je. Abang aku baru naik pangkat, ada rezeki sikit, dia belikanlah aku Samsung S4 baru ni,”

Wow, pakai S4 kau, kelas gilerrrr…

Menjadi norma masyarakat kini, semakin ramai yang menggunakan smart phone. Kalau dahulu, Nokia Butterfly pun sudah menjadi kebanggaan, kini masing-masing berlumba untuk memiliki teknologi yang terus berkembang. Kenapa smart phone? Biasalah, dengan Android, IOS dan sebagainya, semuanya hanya pada jari. Facebook, Twitter semakin tidak lekang dari setiap pemilik smart phone. Dunia kini semakin dekat dengan adanya smart phone. Walaupun penulis berada jauh dari keluarga dan rakan-rakan yang lain, tidak langsung menjadi masalah selepas adanya smart phone, Whatsapp, Skype sentiasa mendekatkan penulis dengan orang yang tersayang.

Sayang seribu kali sayang, masalah baru pula yang timbul.

“Man, kau kata nak borak, tapi aku tengok kau asyik dengan phone kau je?”

“Jap ek Chong, ni ha, ada kawan aku update status twitter, dah lama aku tak jumpa dia, jap aku tweet dia balik, jap ek,”

-10 minit kemudian-

“Kau buat apa lagi tu man?”

“Owh tak, dah lama aku tak datang KLCC ni, so aku tangkap gambar tadi, ingat nak upload jap kat instagram, jangan lupa like tau,”

-10 minit kemudian-

“Tak kan tak habis upload lagi man?”

“Dah habis dah Chong, tak, aku nak update blog aku jap, aku kan ketua satu organization ni, kalau tak update nanti, orang bising,”



See, this is what we face now. People say, with all these technologies, they will bring us closer to those who stay very far away from us. Yea, that’s absolutely true, no doubt with that. But does it bring us closer to our family and friends right beside us?


Kita terlalu khusyuk dengan mainan teknologi ini sehingga kadang-kala kita terlupa akan sahabat kita yang berhampiran. Seolah-olah that gadget of yours is much more important than them.

Kalau tengah hang out, you are the master planner, and during your day out with your friends, sahabat-sahabat lain sibuk ajak borak and you keep playing whatever is inside your phone, as if game dalam phone tu akan expired kalau tak main.

Ok, ok, bayangkan macam ni. You have not meet your best friend for months or years, yet when you meet up each other, he or she keeps playing with his or her phone until he or she abandoned, ignored you as if you were not there. How will you feel?

Disrespect. Penghormatan diberi lebih kepada our gadget instead of the beloved one.

Bahagikan masa. Don’t let your phone or tab or note or whatever you might have, menjauhkan jarak anda bersama mereka yang sudah dekat. When you are with them, eating time, watching movie, hanging out, try to not to spend your time too much on your phone, keep your phone away, trust me, you will have time to spare on your phone later, before tidur ke, waktu alone ke, so tak lah rasa lonely sangat kan?

I’ve posted this before, but it seems now is a better time for me to post it again for everyone to watch. Just take the positive part of it. You can make the difference. RESPECT PEOPLE. If you really love your family, your friends around you, keep your gadget away when you are with them. Trust me, kalau sebegini, yang jauh seperti di Ireland, yang dekat macam yang serumah, akan semakin dekat. Your facebook, your twitter, your blogspot, wordpress, instagram, bla bla bla, will wait, PERCAYALAH, they won’t run away.



Ok, Assalamualaikum. Selamat mengambil iktibar (termasuk penulis sendiri). :-)

No comments: