Followers

Friday, March 1, 2013

Kronologi Kehidupan



"Abang Shazwan, tadikan ada pelajar merokok kat tandas, bila kita orang tegur, dia maki kita orang balik.."

"Sekarang saya menjemput pengawas yang bertugas untuk bacaan doa.." Terkenang memori di sekolah. Sewaktu di sekolah, lebih-lebih lagi sekiranya kerja sekolah bertimbun, hati ini sering meronta-ronta, bilalah nak habis sekolah ni?

But sekarang, hati meronta-ronta ingin pulang ke zaman persekolahan. It was very sweet indeed isn't it?

Pengalaman yang diperoleh sewaktu sekolah menengah, lebih-lebih lagi sewaktu menyandang jawatan KP was really precious.

Life goes on. July 2009, penulis diterima ke INTEC, alhamdulillah di bawah tajaan JPA. Setiba di INTEC, penulis berasa sangat terkejut. Almaklumlah, penulis bukannya berasal dari asramah penuh, maka selama ini, penulis hanya bersama dalam kalangan warga KL.

Now, satu Malaysia, from bandar from desa, semuanya berkumpul di situ.

Minggle around with a bunch of geniuses really freaked me out. However, I met a lot of superbly great people. They are responsible of who I really am now. They helped me to get to know more about Islam. They accepted me for who I really am.

And I met these 10 wonderful people.

Who are they?

They are those people who are willing to correct you when you are wrong. They are those people who accept you for who you really are. They are those people who make you feel calm when you're nervous. They are those people who make you happy when you feel sad. In one word, they make your life meaningful.

We plan, but Allah decides. He knows the best for all of us. When a-level result was out, i was never expecting us to seperate this way. Some of us who were supposed to go to ireland, were changed to India. Some of us are now in Indonesia. Bersepah-sepah.

Teringat pada tanggal 16/8/2012 itu, bagaimana sekeping kertas keputusan mengubah perjalanan hidup masing-masing.

"Wan, jom kita duduk kat pondok, tenangkan diri, semua yang terjadi ini pasti ada hikmahnya wan.." kata-kata seorang sahabat yang datang memujuk. Air mata tak berhenti mengalir. Datang lagi seorang sahabat memeluk erat. Waktu itu waktu zohor. Keadaan di pusat islam INTEC amat suram hari itu. Hari cerah, tapi tidak langsung membantu hati yang terkejut, kecewa akan apa yang berlaku.

"Jangan pernah lupakan aku ye. Sahabat selamanya.." Pesanan terakhir sebelum penulis memulakan langkah baru ke Jakarta. Hati sebak, melihat dari bawah sahabat-sahabat yang lain melambai tanda perpisahan. Entah bila kita akan berjumpa, berkumpul semula. Walau bagaimanapun, hati ini gagah menahan sebak di dada.

Pertemuan itu permulaan untuk perpisahan. Kini penulis di Indonesia. Keadaan terlalu berbeza berbanding di INTEC. Yang pasti mereka sudah tiada. Jauh merentas lautan. "Good friends are always with you where ever you are, just like stars, very far away, but can always be seen" my mom keeps telling me this.

At least I still have Muhamad, Aman and Apai.

Plus, there are many new friends to make. Although it is still very new, ice is ready to break.

Now, umur penulis dah mencecah 21. Sudah mula suara-suara yang bertanya, dah ada yang punya ke?

Sahabat penulis ramai yang sudah memikirkan soal tunang. Kahwin. Kenduri. Walimatulurus. Penulis? Calon pun masih belum ada. Lagipun, banyak lagi kelemahan yang perlu penulis perbaiki.

Kahwin ini satu tanggungjawab. Ingat kata-kata seorang guru sewaktu di sekolah dulu, "Kahwin ni, nak menggedik-gedik waktu awal-awal sahaja. Nak kahwin jangan fikir part gedik tu je, tanggungjawab, amanah tu perlu dipikul sehabis baik. Kahwin, bukan sesuatu dalam jangka masa pendek, kita nak kekal hingga ke syurga"

Tanggungjawab. Amanah. Nak sara keluarga baru, penulis perlu persiapan terlebih dahulu. Persiapan diri dalam segenap sudut. Penulis mahu ianya kekal, bukan sekadar melepaskan batok di tangga.

Tak lama lagi, adalah sahabat penulis yang akan mendirikan rumah tangga. Yang pasti, keadaan pasti akan tidak sama. No more "weyh, jom mamak", no more " rindu badminton lah, jom jom", no more "jom sydney!".. Boleh, bukan tak boleh, but it wont be the same.

Penulis faham, until one stage, semua orang akan bermula memikirkan hal ini. Penulis faham. Makanya, penulis mendoakan yang terbaik buat mereka. Sekiranya sudah sampai jodoh mereka, penulis doakan kebahagiaan mereka kekal hingga ke jannah firdaus.

Penulis sendiri?

Wallahualam.. Penulis berserah kepada yang esa. Lihatlah kronologi, daripada seorang budak sekolah, sehinggalah kini. Walaupun baru sahaja 21, orang kata darah masih panas, tapi penulis harus sentiasa bersedia. Anytime, anywhere, nyawa boleh ditarik. Pergi buat selamanya.

Mengambil kesempatan ini, kepada sahabat yang membaca, penulis mendoakan yang terbaik buat semua. Kepada keluarga, thank you for always there for me. Jatuh bangun, berdiri duduknya penulis, mereka sentiasa di sisi, tidak putus-putus dengan sokongan.

Thank you guys. No matter where I am, insyaAllah i will always love all of you. Tanpa kalian, siapalah penulis. Begitulah coretan kali ini. Maaf kalau ada salah di mana-mana.

Sesungguhnya yang baik itu daripada Allah, yang buruk itu juga daripada Allah dan disandarkan kepada saya. Assalamualaikum.

No comments: