Followers

Tuesday, March 13, 2012

Kidzania KL



Assalamualaikum.. Kisah kali ini berkisarkan pengalaman aku ke Kidzania KL, sebuah lagi taman tema yg bru dibuka di Kuala Lumpur, secara khusus, di CURVE NX, Damansara.. Pernah dahulu sewaktu di Jakarta, aku terlihat taman tema ini di sana.. Tidak pernah terlintas utk mengunjungi tempat tersebut, namun setelah Kidzania menapak di sini, maka apa salahnya minimba ilmu dan pengalaman baru.. Sebenarnya, ini sume ide makcik aku yg berkunjung ke KL dr LUMUT, Perak.. Alang2 musim cuti sekolah, maka aku pergi bersama adik2 aku, juga dengan adik2 sedara aku..


Setibanya di sana seawal 10.30 pagi, pengunjung sudah pun rmai yg tiba.. Beraturnya panjang, namun nk xnk, beratur lh juga.. Tiketnya mahal juga... Kanak2 RM55, manakala rm35 utk dewasa.. Ha, pelik kn, jarang nmpk dewasa lagi murh.. ha, sbb tempat ini mmg khusus direka utk kanak2.. This is the place where kids turnn into adults.. While adults? kat sni mmg xtau nk bwat pe.. Tgk2 jelah keadaan sekeliling.. The place is very nice, well-decorated.. N the space is quite big.. Ckuplah utk tampung beribu pelawat yg berkunjung tiba..



Sewaktu aku di sana, kebetulan WANITA HARI INI sedang membuat liputan di sana, maka tempatnya menjd a bit crowded.. I was quiet shocked dgn keadaan kat Kidzania.. Die mcm sebuah bndar yg semuanya ad. Bank, penjara, hospital, police station, post office, theater, konti radio, hotel, n bnyk lagi lah. but semua ni digerakkan oleh kanak2.. kids work here, n they earn money melalui kerja2 tuh, bkn dlm ringgit lh, but dgn mata wang KIDZOS.. Nk buat semua bnda mmg xdan lh, hav to queue (as usual), so buat yg mne sempat jelah..







At first, adik2 aku ke SUPREME COURT.. Kat sne, dorg act as judge, registrar, lawyer, witnesses sume lah, yg perlu ad kat sebuah mahkamah.. So msing diberi tunjuk ajr mcm mne a court should work, before dorg plak yg "bekerja".. Owh yea, i saw my junior, n she was the one yg memberi tnjuk ajr psl ape yg spttnye berlaku kat court.. Terkejut die nampak aku kat situ, haha.. Anyway, nice job u hav there, n for sure, u must love kids a lot to work there.. Ape2 pun, sgt best tgk how kids "rule" the world, happy n ceria je sume.. hehe..


Then, adik2 aku ke kedai jewellery, di mana dorg dibenarkn utk membuat gelang sendiri.. Suke sakan lh dorg kn.. After that, pergi pula ke TV STATION, di mana kanak2 diberi kesempatan utk run a tv show.. Masa aku smpai, dorg tgh shoot utk BULETIN UTAMA.. so my sis n adik2 sedara become pembaca berita n pengacara tv.. hehe.. tgk dorg bce skrip, kelakar btol.. terbyg sekali lagi klu BULETIN UTAMA pkul 8 malam tu dikendalikan oleh kanak2.. haha.. COOLIO kowt..






For me to tell everything we did there mmg memerlukan mse yg sgt pnjg.. Apa lagi yg ad kat sne, org sakit dikendalikn oleh doktor kanak2, hotel terbakar, api dipadam oleh bomba kanak2, dj radio pula kanak2 yg handle.. EVERYTHING, kanak2 yg handle.. Owh yea, ad juga disco kanak2, dun worry, safe drpd segala unsur yg bkn2.. But the lighting, the atmosphere, mmg mcm disco lah kn.. Where musics are put out loud.. Kids dance on the dance floor.. Comel tgk bebudak ni.. hehe..



Dats all i think for now.. Njoy all the pictures.. N if u hav sisters or brothers, i would like to recommend this place.. They will hav fun, dun worry.. As for adults, ad lah lounge klu dh penat nk rehat2.. its a plce for us to rest, for them to work.. giv it a try, u wont be regret.. Terfkir juga klu tempat mcm ni utk dewasa plak, siapa2 yg ad mimpi atau angan2 yg xtercapai, contoh nk jd hos tv tp xd kesempatan, theres a place for u to live ur dream.. msti best kn? haha.. the world is progressing, msti ad org yg akn bwat gak one day.. Alrite then, so long and see ya really soon :-)






2 comments:

afiqah humaira said...

Weh,penat cari kau kot2 kau ade msok dlm wanita hari ini ke..hehehe..aku dnga je WHI buat shooting kt kidzania,automatic teringt kt kau!!!!!:-)

Shazwan Sazali said...

haha.. nmpk x aku mundar mandir blkg camera tuh? mak aku kat umah nmpk.. haha